ILMAINEN TOIMITUS YLI 150 € TILAUKSELLE (Alv. 0%)

Language
Takaisin
Ota tehot irti kaupan neliöistä

Myynnin virkistäjät: Ota tehot irti kaupan neliöistä 

K-supermarket Haagan kauppias Aleksi Tapani teki Hartwallin kanssa juomaosaston uudistuksen, jonka jälkeen tuntui kuin neliöitä olisi tullut lisää. Muutoksessa yhdistyivät kauppiaan liikeidea ja Hartwallilta saatu data. Myynnin kova kasvu yllätti.

K-supermarket Haagan kauppias Aleksi Tapani

Minkälainen kauppa teillä on?

”K-supermarket Haaga on perinteinen kauppapaikka, joka on toiminut yli 40 vuotta. Kesäkuun kauppiasvaihdon myötä minulla oli tarve uudistaa tilaa ja tuoda tänne omaa kädenjälkeäni, ja siksi lähdimme toteuttamaan uudistusta.”

 

Miten Hartwall päätyi yhteistyökumppaniksenne?

”Hyvää henkilökemiaa ei voi ohittaa, ja Hartwallilla oli ammattimainen tekemisen meininki alusta asti. Palavereilla oli selkeät agendat, asiakasta kuunneltiin ja kokonaisuus otettiin huomioon. Hartwallilta käytiin sparraamassa meitä paikan päällä, ja vaikka suunnitelmat muuttuivat välillä lennossa, se ei ollut mikään ongelma.”

 

Mikä uudistuksen päämäärä oli?

”Meillä oli tarve kasvattaa juomaosaston tiloja. Osasto siirtyi kaupan takanurkkaan, ja siitä tehtiin oma selkeä kokonaisuutensa. Kävimme tuote tuotteelta läpi, mitkä jäävät ja mitkä lähtevät. Lisäksi toimme osastolle valomainoksen ja ostimme Hartwallilta kylmäkaappeja.”

 

 

Mitä tuotekategorioita uudistuksessa painotettiin?

”Sellaisia, joilla on hyvä kate ja joita erityisesti lapsiperheet ostavat, kuten vedet. Tila on hyvin rajallinen, ja siksi on erityisen tärkeää, että meillä on oikeat tuotteet oikeissa paikoissa. Tässä suunnittelussa auttoi Hartwallilta saamamme data, ja kun ne tiedot yhdistettiin meidän kauppamme liikeideaan, suunnittelu oli järkevää.”

”Hartwallilla on valtava määrä tietoa siitä, miten maailma makaa nyt ja tulevaisuudessa. Tiedämme tämänhetkiset trendit Suomessa mutta myös sen, mitä muualla tapahtuu ja mitä trendejä on tuloillaan. Juomaosastot rakennetaankin vastaamaan sekä nykyistä että tulevaa kuluttajakäyttäytymistä”, sanoo Hartwallin myynninedistäjä Jukka Säkkinen.

 

Milloin uudistus tehtiin ja miten se on vaikuttanut myyntiin?

”Heinäkuussa 2022. Nyt kauppa on kokonaisuudessaan plussalla, samoin panimo-osaston myynti, ja Hartwallin tuotteiden menekki on kasvanut koko ajan. Lukemat ovat erityisen hyviä siihen nähden, että koronan jälkeen kotikulutus on ollut vähenemään päin. Asiakaspalaute – joka on myynnin lisäksi meille toinen ydinasia – on ollut hyvää. On esimerkiksi kysytty, onko meille tullut lisää neliöitä.”

 

Onko jokin uudistuksessa yllättänyt?
”Myynnin noinkin kova kasvu yllätti. Hartwallin käytännönläheinen lähestymistapa teki vaikutuksen.”

 

Miten prosessi etenee tämän jälkeen?

”Koko ajan täytyy tarkkailla kuluttajien käyttäytymistä ja tehdä muutoksia asiakaslähtöisesti. Kun kauppa ja teollisuus tekevät yhteistyötä, tulosta syntyy ja asiakkaat tykkäävät.”

”Mikään ei kuitenkaan ole niin pysyvää kuin muutos, joten mietimme jo nyt yhdessä seuraavia askelia osaston kehittämisessä”, Jukka Säkkinen sanoo.


Laitetaan raha kiinni oikeaan valikoimaan!

  1. Hartwallilla otetaan huomioon kaupan liikeidean ja yhdistää siihen tietoaan juoma-alan megatrendeistä. Näiden avulla rakennetaan valikoima, joka myy hyvin.
  2. Hartwallilaiset osaavat suunnitella juomaosastojen tilaratkaisuja asiakkaan kanssa niin, että pieneenkin tilaan saadaan näyttävä juomaosasto, mikä näkyy konkreettisesti myynnissä. Etenkin pienissä kaupoissa on tärkeää, että tuotevalikoima on tarkasti räätälöity ja tuotteet ovat oikeilla paikoilla.
  3. Käytännönläheinen työskentelytapa tekee uudistusprosessista jouhevan – unohtamatta sitä, että Hartwall kykenee reagoimaan myös muutoksiin nopeasti.
 
Vertaile tuotteita